torsdag 12 juni 2014

Chokladkort!

Här kommer en kort beskrivning på hur man gör ett chokladkort.




Basen till chokladkortet är en bit cardstock i storlek 21 cm x 19 cm


Sen viker vi cardstoken som bilden visar.
Nu är basen klar och det är dags att börja dekorera ;)





Här är de papperna som jag använde för att dekorera mitt kort.
Måttet på de två stora randiga bitarna till insidan är 18.5 cm x 6.5 cm. De blommiga bitarna till fram- och baksida kan göras med samma mått, men mitt papper var lite kortare och jag kompletterade därför med två gröna bitar längst ner. Den smala randiga biten är 18.5 cm x 3 cm. De tre smala gröna bitar är 18.5 cm x 0.6 cm.


Klipp två bitar i storleken 3 cm x 3 cm.
Vik de som bilden visar,  1 cm mellan vikningarna.



"Skugga" kanterna av basen som bilden visar med ditress ink (vintage photo).
Både insidan och utsidan.


"Skugga" även de papper som kortet ska dekoreras med.


Så blir papperna på min framsidan ;) Nu är det bara att klistra ihop bitarna och dekorera kortet.




Klistra de små bitarna cardstock till den korta delen av basen med dubbelhäftande tejp så som bilderna visar.



Vik och klistra dessa mot basen som bilden visar. På så sätt skapar man en liten ficka till chokladen.


Innan man dekorerar fram- och baksidan så är det viktigt att klistra banden först.



Nu är kortet klart. Om ni vill så kan ni dekorera kortet med några stämplar för att det skall se lite trevligare ut.



Här är den stämpel som jag använde att dekorera min framsidan med.
.Jag kommer inte ihåg märket på stämpeln, men den är färglagd med spectrum noir pennor.
Till blommorna använde jag  Lv3, Lv2, Lv1 och till löven DG4, DG3, DG2.


Som ni ser använde jag mig av spellbinders dies till den här stämpeln och de som jag dekorerade insidan med.


Så blev dom =)

Och nu är kortet dekorerad på insidan...

Och utsidan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar